?

Log in

No account? Create an account
עשר עובדות ודעות על תחבורה ציבורית בישראל - Ruthi Morin - רותי מורין [entries|archive|friends|userinfo]
Ruthi Morin

[ website | RSS feed ]
[ userinfo | livejournal userinfo ]
[ archive | journal archive ]

עשר עובדות ודעות על תחבורה ציבורית בישראל [Jul. 17th, 2007|10:48 am]
Ruthi Morin
(רשומה זו היא חלק מפרויקט הכתיבה הקבוצתית "עשר/ה" מבית akhi_dakar_rss.)
1. התחבורה הציבורית בארץ לא פועלת בשבת ובחג. ברור לי שכל אדם בישראל יודע זאת, אבל מה ההשלכות? כיוון שביום שישי אין אוטובוס הביתה - יש נהגים שיכורים ששבים מהבילוי; כיוון שאי אפשר לנסוע באוטובוס לארוחת שבת משפחתית - כל משפחה זקוקה לרכב אחד לפחות; כיוון שכבר יש רכב - נוסעים בו לעבודה. רק העניים משתמשים באוטובוס.
2. התדרדרות התחב"צ היא מעגלית. אם אין תחב"צ בשבת, כל מי שיכול להרשות לעצמו נוסע ברכב פרטי. אם כולם נוסעים ברכב פרטי - פחות ופחות אנשים משתמשים בתחב"צ. אם יש מעט ביקוש - אפשר לבטל קווים, או להוריד את תדירות האוטובוסים. אם האוטובוס כל כך נדיר, ומאחר - אי אפשר להסתמך עליו ויש לקנות רכב. ואם רק השכבות החלשות נוסעות באוטובוס, ובלית ברירה, אין מי שילחם על תדירות גבוהה יותר. לנוסע באוטובוס אין אלטרנטיבה - גם הרכבת מאחרת.
3.גם האוטובוס יקר, אבל לא כמו הרכבת או המונית. כמובן שרכב פרטי יקר מכולם, עם עלויות הדלק, הביטוח והטיפולים. אבל האוטובוס עדיין יקר: למה נסיעה מכפר סבא לתל אביב ב"אגד" או ב"דן" עולה כמעט פי שתיים מהנסיעה מאשדוד לתל אביב ב"קונקס"? ולמה קונקס מתייחסים ללו"ז המפורסם כהמלצה בלבד? (אה, על זה כבר ענינו). מחיר חופשי חודשי לכל קווי דן הוא 311 ש"ח בחודש. יאמר לזכות רכבת ישראל, שמחירי הנסיעה בה הותאמו למחירי האוטובוסים (לפני כמה שנים, ההפרשים במחיר הנסיעה ברכבת לעומת אוטובוס היו גבוהים בהרבה).
freedomrider מתקן: ההפרשים במחיר הכרטיס נובעים הרבה פעמים מפגיעה קשה בתנאים הסוציאליים של הנהגים. הבעיה אינה במחיר הכרטיס הבודד, אם כך, אלא בכך שנסיעה מצפון תל אביב לכפר סבא, למשל, יכולה לעלות 12 ש"ח (אוטובוס בודד), 17 ש"ח (אוטובוס בין עירוני ואוטובוס עירוני, או אוטובוס לצומת מורשה ומצומת מורשה) או 22 ש"ח (שני אוטובוסים עירוניים ואחד בין עירוני). זה מתקשר לסעיף הבא:
4. בארץ, אוטובוס זה גם מסובך. בעוד בבירות אירופה ניתן לרכוש חופשי-שבועי במחיר של עד 5 יורו לכל סוגי התחבורה הציבורית - אוטובוס, רכבת קלה, רכבת תחתית וחשמלית - בארץ יש לבחור: באיזו חברת אוטובוסים אני מעדיף להתנייד? האם היא מכסה את כל השטח? האם עדיף לרכוש כרטיסיות או חופשי חודשי? ואיך בכלל קונים את הכרטיס המשולב של חניון וחופשי יומי? וחופשי יומי, זה רק משעה 9 בבוקר גם אם זה במשולב עם חניון?
היה עדיף בהרבה אילו הכרטיס היה מנקודה א' לנקודה ב', לא משנה באילו אוטובוסים/רכבות יוצא לך להשתמש בדרך.
5. מוניות שירות הן תחליף טוב להגבלת התנועה על עניים בסופי שבוע. בעיה אחת היא שהן לא מהוות תחליף מלא לכל הקווים בסופי שבוע. בעיה נוספת היא שאין להן לוחות זמנים ברורים או שילוט שמאפשר ללא-ירושלמים לדעת, למשל, מתי ומהיכן יוצאות המוניות מירושלים לת"א. חבל שאין אתר שמרכז את המידע הזה לגבי כל הארץ. אם יש - אנא הודיעוני ואוסיף קישור.
6. נתיב תחבורה ציבורית הוא הצהרה ריקה, לפחות ברוב המקומות. בציר ז'בוטינסקי, נתיב התחב"צ חסום בכלי רכב חונים רוב הזמן, ובתל אביב קונסים נהגים שנוסעים בו בשבת. נתיב תחב"צ צריך להיות נפרד ולשמש רק אוטובוסים ומוניות - כמו בפ"ת. הבעיה היא שאם האוטובוס עדיף רק בחלק מהדרך - הוא לא עדיף על הרכב הפרטי.
7. מילה טובה על פתח תקווה. בפתח תקווה, על כל חסרונותיה, יש הרבה אוכלוסיה חלשה: חרדים, עולים חדשים וגם סתם כאלה שלא נולדו למשפחה הנכונה. לפיכך - יש תחבורה ציבורית תדירה למדי, וכשלא - יש אחלה מוניות שירות, שגם מכסות על איחורי האוטובוסים. יש קווים לערים רבות, וכמה קווים שונים לתל אביב. ויש גם נתיב תחבורה ציבורית נפרד על ציר ז'בוטינסקי, מגודר בצדדיו, מהיר בהרבה מהנתיבים האחרים, שהופך נסיעה באוטובוס בבוקר למהירה בהרבה מנסיעה ברכב פרטי. אז כן, זה חור - אבל חור שקל לצאת ממנו גם בלי רכב פרטי.
8. ומה עם קניות? בארה"ב יש מרכזי קניות מחוץ לערים, ולרוב האוכלוסיה יש רכב (לפחות, כך אומרים לי הנתונים מהלמ"ס). בארץ, מרכזי הקניות לבעלי רכב הם אלו שפתוחים בשבת. אבל יש פתרונות אחרים. יש חנויות שעושות משלוחים, למי שלא יכול להעמיס את השקיות על המכונית בסוף הקניה. ויש גם עסקים קטנים שאפשר לתמוך בהם, ועגלות-סבא עם גלגלים להעמיס בהן את הקניות.
9. אוטובוס מעודד פעילות גופנית. עצם ההליכה עד האוטובוס וממנו דורשת לא להתעצל, לא לנסוע עוד קצת למקום עם חניה צמודה, אלא ללכת למקום הקרוב יותר. לא לנסוע מרחק של חצי קילומטר אלא ללכת אותו, כי זה בזבוז של 5 ש"ח (אם אין חופשי חודשי).
10. למי שנוסע באוטובוס אין בעיות חניה. בלי סיבובים אינסופיים סביב הבלוק; לא כרטיסי חניה, לא סלופארק, לא איזי פארק, לא חניונים; בלי גרירות ובלי קנסות. והאמת? מונית ספיישל בתעריף שבת, לך ושוב, מפ"ת לת"א, עולה פחות ממחצית מחיר הגרירה.

אני יודעת - הרשימה לא מכסה שורה של בעיות עם אוטובוסים, כמו החשיפה לגשם ולחמסין, או הריח של דוס במעיל שחור באוגוסט. היא גם לא נוגעת בשורה של בעיות של הרכב הפרטי, כמו הזיהום, או תאונות. אי אפשר להכריע בעבור כולם - לכל אדם צרכים שונים. אבל אם מספיק מאיתנו יצביעו בארנק, שאנחנו רוצים תחבורה ציבורית שיוויונית וטובה, אולי האוטובוסים יהיה קצת חדשים יותר, קצת תדירים יותר, אולי יהיו קצת יותר קווים בשבת ובלילות; אולי פרוייקט הרכבת הקלה יתחיל לפעול ב-2013 ולא ידחה בעוד שנה ועוד שנה; אולי משהו יקרה עם הרכבת התחתית בתל אביב; אולי יציעו לנו כרטיסי חופשי שבועי וחופשי שנתי; אולי יהיו הנחות גם לסטודנטים. חלומות, אבל חלומות שניתן להגשים.

למידע נוסף, אני ממליצה על עיון בנתונים עצמם: סטטיסטיקות על תחבורה בארץ, מאתר הלמ"ס.


תגובות אנונימיות מסוננות אוטומטית, ולא יפורסמו אם יש בהן תוכן פוגעני, או שאין בהן תוכן בעל ערך. כדי להגדיל את סיכויי הפרסום של התגובה, חתמו עליה בשם.
website stats
linkReply

Comments:
From: assafr
2007-07-17 10:53 am (UTC)

מלים כדורבנות


ובקשר ל"נקודה הארכימדית" של התחבורה הציבורית בשבת, מומלץ מאד לקרוא את העצומה אזרחים למען הפעלת תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע ואף להצטרף. אם לצטט אותם: "הצטרפותכם קריטית: אם אתם תומכים ביוזמה, אל תתנו לאדישות להרוס אותה. הקדישו דקה מזמנכם לצורך רישום תמיכתכם".
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: achmo
2007-07-17 11:00 am (UTC)
קשה לי להאמין שאדם יקנה רכב רק כדי להגיע למשפחה בשבת. לא נראה לי שהשיקול הוא לקנות רכב לנסיעה של פעם בשבוע, ואז להגיד "אם כבר אז כבר" ולנסוע איתו גם לעבודה. בדיוק להפך - אם מחליטים שצריכים/רוצים/יכולים רכב לצורך נסיעות כל השבוע, אז נוסעים איתו גם בשבת. מי שיכול להרשות לעצמו לקנות ולהחזיק רכב, בוודאי היה יכול להרשות לעצמו לקחת מונית פעם בשבוע הלוך חזור לארוחה משפחתית.

שלא יהיה ספק, אני בהחלט חושבת שצריך תחבורה ציבורית בשבת - אבל לא כי נראה לי שזה יקטין את מספר המכוניות הפרטיות, אלא כי אין סיבה שמי שאין לו כסף לאוטו/מונית יהיה כלוא באזור ברדיוס הליכה במשך יום וחצי בשבוע.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: morin
2007-07-17 11:09 am (UTC)

את כנראה צודקת

אני חשבתי על זה בצורה האופיינית לי - "למה אני חושבת על רכב?" והתשובה הורכבה מקניות ומשפחה בסופ"שים.
אני חושבת שגם התפיסה הסטנדרטית של רכב כהכרח היא מניע חזק לרכישת רכב. כלומר, הנורמה היא שמי שיכול מחזיק רכב.
(Reply) (Parent) (Thread)
(Deleted comment)
(Deleted comment)
[User Picture]From: ntopaa
2007-07-17 12:18 pm (UTC)

הארת את עיני

כתוב היטב. לינקקתי אליך מיד אחרי שסיימתי לקרוא.

יש כאן דברים שלא חשבתי עליהם בעבר. תודה!
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: kakapo
2007-07-17 12:35 pm (UTC)

בקצרה


מסכימה אתך, בגדול. ועם פאר לגמרי.
ומפנה לסקירה מעניינת של רשת האוטובוסים בקוריטיבה שבברזיל, ככל הנראה מערכת התחבורה הציבורית היעילה והמוצלחת ביותר בעולם.
(Reply) (Thread)
From: freedomrider
2007-07-17 12:49 pm (UTC)

רק תשובה אחת - בינתיים

הנסיעה באגד או בדן יקרה יותר מהנסיעה בקונקס כיוון ששכר הנהגים בקווים המופרטים נמוך משמעותית משכר הנהגים בקווי אגד ודן.

אני ממליץ לברר מה קרה לנהגים בבאר שבע (שביתת מטרודן) - עם הפרטת התחבורה הציבורית שם פוטרו הנהגים מחברת התחבורה העירונית ז"ל, וגוייסו מחדש לעבודה כנהגים במטרו דן - בתנאי עבודה ושכר ירודים בהרבה. חלק מה"חסכון" הועבר, אולי, לנוסעים על ידי הורדת מחירי הנסיעה, אבל אני מניח שחלק גדול יותר עבר לבעלים של הקווים המופרטים, שבסה"כ צריכים להרוויח, לא?
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: morin
2007-07-17 12:59 pm (UTC)

אם כך

.אני מעדיפה לשלם קצת יותר
.אבדוק את הנושא ואעדכן את הפוסט בהתאם בימים הקרובים
.תודה
(Reply) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: _standback_
2007-07-17 12:50 pm (UTC)

מסכים בהחלט.


הפאקים בתחבורה ציבורית הם איומים ונוראים. אף פעם לא חשבתי על העדר תחב"צ בשבת כגורם מרכזי לכך, אבל ברגע שאת אומרת את זה, זה נהיה ברור עד כדי כאב. ואז כמובן יש את כל הפאקים האחרים.

לוואי ולא הייתי כל כך פסימי, והייתי יכול להאמין שלמאבק שמתבסס על כך שהמוני אנשים ישנו את הרגלי היום-יום שלהם כדי שלכולם יהיה הרבה הרבה טוב - יש סיכוי להצליח. אבל נה. אתאמץ בעצמי ואשדל אחרים בכל מקרה. it's the least I can do.
(Reply) (Thread)
From: assafr
2007-07-17 12:57 pm (UTC)
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: yael_cwen
2007-07-18 05:34 am (UTC)

חותמת על כל מילה


לא סתם הסעיף הראשון ברשימת המטרות שלי כדיקטטורית בעתיד מתעסק עם התחבורה הציבורית והשיפורים המתוכננים בה.

בז'נבה למשל יש המון אוטובוסים וחשמליות. ליד כל תחנה יש מתקן למכירת כרטיסים ואפשר לקנות שלל כרטיסים שונים ומגוונים - איש איש לפי צרכיו. על כל תחנה יש שלט של לוח זמנים ואפשר לדעת בדיוק מתי האוטובוס הבא מגיע לתחנה, ולא רק מתי הוא אמור לצאת מהתחנה הסופית. כך אפשר לתכנן נסיעה!

הבעיה בארץ היא שאף אחד לא מתכנן כאן לטווח רחוק. כל הזמן פותרים תקלות בשיטת הטלאי, וככה זה נראה. אני עכשיו למשל נוסעת באוטובוס לעבודה. בעבודה הקודמת זה היה סיוט נוראי, אבל עכשיו אני עובדת בתל אביב וכמו שאמרת, זו גם הזדמנות לקצת הליכה. ממש כיף לי שהמכונית חונה מתחת לבית ואני לא צריכה אותה.
אבל הנה, סתם דוגמה לטמטום של תכנון. אני הולכת לתחנה בבורסה, ואני צריכה לנסוע לבית מעריב. אני יכולה להשתמש בקוים 68, 40, 42. התחנה של 68 היא הראשונה אחרי הרמזור. התחנה של 40 ו 42 היא האחרונה בשורת התחנות, וזה ממש רחוק. שלושת האוטובוסים נוסעים באותו מסלול למרחק די גדול, אבל משום מה קו 68 ממוקם ביחד עם 82 ו 70 שנוסעים רק תחנה אחת ביחד איתו ואז מתפצלים. אז אני צריכה לעמוד איפשהו באמצע, להיות נורא מרוכזת באוטובוסים שמגיעים כדי לרוץ לתחנה המתאימה. זה מטורף לגמרי. אני תוהה למי צריך לכתוב כדי לתקן את זה. אני עוד לא בטוחה. והסבירות שיתייחסו למכתב שלי גם שואפת לאפס.
אתמול למשל עליתי על 82 (יש לי חופשי חודשי) ונסעתי תחנה אחת כי ברכבת, התחנות יותר קרובות ולא צריך ריצה מטורפת מאחת לשניה. אבל... שם אין צל! אז זה היה רעיון לא טוב.

ואפרופו מזג אויר, הנה כתבה על עיצוב תחנות האוטובוס העתידיות בארץ. זה נורא יפה אבל ממש חסר מחשבה. והטוקבקיסטים מסכמים את זה יפה - מי שתכנן את זה כנראה לא נוסע הרבה בתחבורה ציבורית ולא יודע היכן נקודות התורפה בעיצוב תחנה. כל עוד האחראים על זה לא משתמשים בזה באופן קבוע, ככה זה נראה!
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: antongarou
2007-07-18 08:22 am (UTC)

Re: חותמת על כל מילה

אני חושד שההפרדה נובעת מהעובדה שלכיוון השני זה בדיוק להיפך 68 ו70 נוסעים יחד המון זמן(עד צומת תה"ש בערך) ונפרדים מ40 ו42 די מהר.אז במקום לשים בכל כיוון בצורה הגיונית בחרו כיוון ושמו לפיו.בטח כי ככה יותר נוח להם כשהם מעתיקים באקסל או משהו.
(Reply) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: antongarou
2007-07-18 08:32 am (UTC)

הסכמה מלאה

אני דוגמא קלאסית ל4- יש לי שלוש כרטיסיות בכיס.אחת של קווים, אחת של דן, ואחת של אגד.למה?כי יש קווי אוטובוס גם של דן וגם של קווים שמגיעים מהדירה שלי למרכז ת"א, ולא שווה לי לקנות חופשי חודשי באף אחד מהם.ואני גם מבקר בחיפה בסופ"שים כי אני והמשפחה רוצים להתראות, אז צריך אגד.

עוד בעיה שלא הזכרת לגבי 5 זה שהן לא נוסעות בתוך הערים בכלל.אלא אם כן התמזל מזלך ואתה עומד על ציר תנועה מרכזי שהן נכנסות דרכו לעיר ואז אם יש לך מזל יש בהן מקום ואתה יכול לקחת אותן עד איפה שהן נוסעות בכל מקרה.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: yael_cwen
2007-07-18 05:19 pm (UTC)

Re: הסכמה מלאה


חופשי חודשי של ת"א הוא משותף לדן וקווים. יש לי עכשיו את הכרטיס, והוא טוב לשתי החברות. לא טוב לאגד. גם חופשי יומי הוא משותף לדן וקווים.
(Reply) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: guygrobler
2007-07-18 11:23 pm (UTC)
israel has so much to learn from the swiss.

haifa has 7 day transportation. why cant they use the "haifa case" on the entire country?

on some lines like tel-aviv to ashdod there is competition between egged and a different operator (connex in ashdod) - and it works, cheaper price and better service - thanks to competition, only god (ahem) knows why they havent applied this on a national level - if you see something is good, then naturaly you expand it. not in israel.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: morin
2007-07-19 03:09 am (UTC)
As I said, not a better service... their busses are late, sometimes the last bus is earlier than youd expect (which means you can't count on the last bus, or the one before it), usually the bus is as packed as possible while leaving the central station, so you can't wait anywhere else (it won't stop).
Cheaper - yes. Better - not necessarily.
(Reply) (Parent) (Thread)
From: (Anonymous)
2008-01-08 10:50 pm (UTC)

שילוב תחבורה ציבורית וטכנולוגיה

כרטיס חופשי חודשי מנייר זה כמו אחד שהולך יחף בעיר כי לא שמע על המצאת הנעליים. יש לבטל את החופשי חודשי לטובת מערכת תמחור משוכללת עם כרטיס חכם שתתפוס בכל כלי התחבורה הציבורית כוללת מוניות שירות ותתמחר לפי מרחק נסיעה. כך לא יהיה הבדל בין אוטובוס למוניות שירות ואז כל חברות האוטובוס שמזלזלות בנו יתחילו להתחרות.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: morin
2008-01-08 10:55 pm (UTC)
האם שמעת על יזמת "רב קו"? זה כרטיס חכם שאמור לשמש ככרטיס נסיעה בכל חברות האוטובוסים, החל ב"קוים" (כבר היום) ובהמשך ב"דן" (דומני שבהמשך השנה). גם אם הכרטיס לא ישמש לנסיעות במוניות שירות, עצם האיחוד בין חברות האוטובוסים השונות שיבטל את הכבילה לדן, אגד או כל חברה אחרת, הרי הוא שיפור.
(חן חן על התגובות, האם יש לך שם או כינוי? בלוג שאפשר לקרוא בו?)
(Reply) (Parent) (Thread) (Expand)